Szakorvosi Rendelőintézet

Pilisvörösvár Városi Önkormányzat Szakorvosi Rendelőintézete

 

Interjú Dr.Kóti Tamással a Szakorvosi Rendelőintézet igazgatójával

Nem könnyű időszakban vette át a Szakorvosi Rendelőintézet vezetését dr. Kóti Tamás, aki március vége óta áll az intézmény élén. Az új környezet, a feladatok és a kollégák megismerését igencsak nehezítette az időközben kialakult járvány. Többek között erről is beszélgettünk.

● Arra kérném, mutatkozzon be röviden az olvasóknak!

Alapvégzettségem orvos, emellett közgazdász, illetve egészségügyi menedzser végzettségem is van. Kezdetben mentőztem, majd hosszú éveket dolgoztam az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál, ami az egészségügy finanszírozását végzi, illetve az elmúlt 11 évben a Szent Kristóf Szakrendelőnek voltam a vezetője a 11. kerületben, Budapesten. Ott is élek, de ezt megelőzően is sokszor megfordultam Vörösváron. Három gyermekem van, két egyetemista és egy általános iskolás, úgyhogy a családi élet is viszonylag aktív, még ebben a járványos időszakban is.

● Éppen egy nagyon nehéz időszakban vette át itt a vezetést, szinte egyik napról a másikra.

Egyik nap még testületi előtt ült a pályázat elbírálásán, és másik nap már kezdeni kellett…Igen, elég hirtelen és gyorsan csöppentem bele a közepébe. Ugyanakkor értettem az önkormányzatnak abbéli hozzáállását, hogy sürgős az ügy, hiszen szakmai vezető nélkül ilyen helyzetben egy egészségügyi intézmény nem tud helytállni. Másnap reggel, amikor bejöttem, első dolgunk az volt, hogy átnéztük az itteni csapattal a feladatokat. Ezúton is köszönöm az kollégáknak, hogy segítettek a beállásban, tényleg nagyon készségesek, fogadókészek voltak. Tehát átnéztük a legfrissebb jogszabályokat, a rendeleteket, a miniszteri utasítást, és megpróbáltuk adaptálni az itteni helyzetre. Mi már akkor kötelezővé tettük a maszk viselését, amikor még nem volt általános. Ebben segítséget is nyújtottunk, hiszen – mivel március közepén leálltak a rendelések, és volt szabad kapacitása az asszisztenseinknek – saját készítésű, egyszer használatos maszkokat készítettünk, és így ezt tudtuk biztosítani a hozzánk érkezőknek.

Betegeinknek a hőmérővel való testhőmérséklet-ellenőrzését is már akkor elvégeztük, amint be tudtunk szerezni egy ún. non kontakt testhőmérséklet-mérőt, úgyhogy ezzel is megelőztük egy kicsit a rendeleteket.

● Egyértelműen maga a járványhelyezt okozta most a legnagyobb nehézséget, mikor munkába állt, vagy volt esetleg más? Most minden összefügg a járványhelyzettel, az is, hogy nem tudtam a kollegáknak bemutatkozni. Sok orvossal még nem is találkoztam, hiszen a 65 év feletti orvosaink most nem rendelnek, de a fiatalabbak közül sem tudtam mindenkivel találkozni, hiszen nem minden rendelés működött. Normális esetben összdolgozói értekezletet illett volna tartani.

● Hogyan működnek most a szakrendelések?

Május 4-től új helyzet van, hiszen újraindultak a szakrendelések, de előzetes bejelentkezés szükséges. Sürgős esetben is érdemes idetelefonálni, nehogy valaki feleslegesen utazzon. A kapott időpontot pontosan be kell tartani: ha valaki későn jön, akkor nem tudjuk fogadni, mert már itt van a következő beteg, és azt el kell kerülni, hogy a várótermek túlzsúfoltak legyenek. Itt is biztosítani kell a 1,5–2 méteres távolságot. Továbbra is kötelező a maszk használata az intézményben, betegnek és ellátónak is. Érkezéskor hőmérsékletet mérünk mindenkinek, hőemelkedés, láz esetén háziorvoshoz irányítjuk a beteget, és ő dönti el, hogy a beteg ellátása hogyan folytatódjék. Minden érkező esetében egy rövid kérdéssorral felmérjük a koronavírus fertőzöttség kockázatát. A betegellátó személyzet védőfelszerelése biztosított, illetve a fertőtlenítés is megoldott.

● Beszéljünk kicsit a tervekről. Az elmúlt időszakban – nagyrészt még az Ön ideérkezése előtt – lezajlott a rendelő eszközparkjának felújítása. Milyen tervek vannak még?

Amit ön említ, az az Egészséges Budapest Program, amely 2017-ben indult. Éppen ezárulófélben vannak ezek az eszközbeszerzések. Ilyen nagyobb volumenű pályázati lehetőség vagy kormányzati forrás a közeljövőben nem lesz, de vannak egyéb pályázati lehetőségek, ezeket igyekszünk megpróbálni. Ez alatt a másfél hónap alatt is két pályázatot benyújtottunk már. Ezek a járványhelyzetre vonatkoznak, 2-3 napos határidőket adtak hozzá. Arra is jó volt, hogy így fel tudtam mérni, milyen igények vannak, milyen fejlesztésekre van szükség. Az eszközpark most egy ideig rendben van, de a burkolatok cseréjére sok rendelőben szükség volna, gépészettel kapcsolatosan is vannak problémák. Kicsit a rendelő közvetlen környezetét – udvar, közlekedés, lépcső – is kellene rendezni. Olyan terveink is vannak – amiket most keresztülhúzott a járvány –, hogy különböző rendezvényekre kitelepülünk egészségügyi szűréseket végezni. Ezzel tehetnénk az itt élők egészségének megőrzéséért, amit szintén fontosnak tartok.

● Jelenleg mekkora területet lát el a szakrendelő?

Az ellátási terület a 6 településről összességében 35 ezer fő.

● Ha nem a járványhelyzetet nézzük, hanem úgy általában a szakrendeléseket, akkor most elegendő személyzet, orvos van ekkora területnek az ellátására?

Jó visszajelző az, hogy milyen hosszúak az előjegyzési idők. Van néhány szakma, ahol nagyon hosszú, ott jó volna bővíteni a rendelési időket. Korlátot jelent azonban az, hogy hány szakorvosi óra rendelés van engedélyezve. Ezen megpróbálunk változtatni valahogy, átcsoportosítással vagy plusz órák igénylésével. Ez egy hosszabb folyamat.

● Van valami ars poeticája a munkában?

Minőség, pontosság, udvariasság. Ez nekem fontos, és ezt kértem a munkatársaimtól is. Ez egyfajta prioritási sorrend is. Mindenekelőtt minőségi egészségügyi ellátást kell biztosítani. Ehhez egy intézményvezetőnek meg kell teremteni a feltételeket, azt, hogy mindenki megfelelő minőségben tudja ellátni a feladatát. A pontosság a rendelési időtől kezdve a dokumentációkon át a feladatok végrehajtásáig általánosan értelmezhető. És végül nagyon fontos az egészségügyben az empatikus, udvarias hozzáállás. A betegek eleve már valami problémával érkeznek, a profi egészségügyi személyzetnek pedig az is dolga, hogy a szubjektíven érzett frusztrációt oldani próbálja, ráadásul az udvariassággal nagyon sok probléma megelőzhető.

Palkovics Mária

Az interjú eredetileg a Vörösvári Újság 2020. májusi számában jelent meg.